Keretapi laju dari Mekah ke Madinah telah
di buka dgn rasminya.
Sebuah keretapi berkelajuan tinggi akan melintasi antara
dua kota suci di Arab Saudi iaitu Makkah dan Madinah. Laluan keretapi ini
merupakan fasa kedua dari projek laluan keretapi Haramain.Projek pertama adalah
laluan Jeddah-Rabigh. Laluan keretapi berkelajuan tinggi ini menelan belanja
30.8 Billion Riyal.
“Rundingan sudah selesai dengan konsortium Al Shoula.
Konsortium ini melibatkan 14 syarikat Arab Saudi dan Sepanyol” kata Menteri
Pengangkutan Arab Saudi, Jabara Al Seraisy seperti dikutip dari ArabNews,
Khamis (3/11/2011).
Fasa kedua ini akan meliputi pembangunan pemasangan rel
kereta, signal, sistem komunikasi, sistem elektrik, dan mengimport keretapi
laju serta penyelenggaraan.Konsortium bertanggung jawab dalam operasi dan
penyelenggeraan trek keretapi ini selama 12 tahun.Untuk laluan ini akan terdapat
35 keretapi laju dengan 13 gerabak, termasuk gerabak kelas utama dan gerabak
restoran. Rel keretapi ini ialah sepanjang 444 kilometer juga akan memiliki
fasiliti kesihatan.
MAKKAH – JEDDAH (65 km)
JEDDAH – RABIGH(150 km)
RABIGH – MADINAH (230 km)
MAKKAH – JEDDAH (65 km)
JEDDAH – RABIGH(150 km)
RABIGH – MADINAH (230 km)
Dengan keretapi laju ini masa perjalanan Jeddah-Mekah
ialah dalam setengah jam dan jarak Madinah-Jedah dua jam. Sekarang ini masa
perjalanan dari Jeddah-Mekah selama satu hingga 1.5 jam, masa perjalanan
Mekah-Madinah ialah antara empat sehingga lima jam. Manakala masa perjalanan
dari Jeddah-Madinah ialah lebih kurang enam sehingga tujuh jam.
Laluan keretapi laju Haramain ini akan memiliki stesyen
di Mekah, Madinah, Jeddah, Rabigh, dan King Abdullah Economic City (KAEC),
Jeddah.Tetapi belum ada kepastian apakah laluan keretapi laju Haramain ini
boleh digunakan oleh jemaah haji atau tidak. Yang pasti jika dapat digunakan
jemaah haji, maka keretapi ini akan menjimatkan banyak masa perjalanan
berbanding menggunakan bas selama ini.
Ada juga terengar suara-suara yang mengatakan haji
sekarang susah nak mendapat haji yang mabrur. Ini kerana menunaikan haji pada
zaman sekarang sudah tidak semencabar dahulu, jika dahulu tawaf hanya setingkat
sehingga sesak, sekarang sudah ada tiga tingkat kalau saya tidak silap. Tempat
melontar jamrah pun sudah bertingkat-tingkat,tempat bersaie antara Bukit Safa
dan Marwah pun sudah ada lorong pergi dan balik.
Ada kebaikan pembangunan yang pesat di Arab Saudi yang
memudahkan umat Islam dari seluruh dunia menunaikan rukun Islam kelima ini.
Bagi yang banyak rezeki, hotel berkelas lima enam bintang tersedia di bina
hampir sekali dengan Kaabah. Tambahan, kerajaan Arab Saudi telah mengumumkan
bahawa umat Islam yang ingin menggunakan keretapi metro pertama Mekah untuk
program ziarah akan harus membayar SR250 untuk harga tiket yang akan memberi
perkhidmatan mereka selama tujuh hari. Keretapi Metro ini dikatakan akan
beroperasi bulan depan iaitu apabila jemaah Haji tahun ini selesai menunaikan
Haji.
Tiga jenis tiket akan merangkumi semua tempat suci di
Mekah dan akan membolehkan para peziarah untuk naik kereta api ke bandar untuk
melakukan amalan mereka sebelum kembali ke tempat tinggal mereka di dalam atau
di luar bandar, menurut akhbar PAKEM , mengutip kata Habib Zain Alabidin, wakil
di Saudi Kementerian Hal Ehwal Bandar.
“Harga tiket telah ditetapkan sebanyak SR250
(US$67/RM201.00) yang akan merangkumi perjalanan penuh ke dalam dan keluar dari
Mekah selama tujuh hari … tiket lain adalah harga SR100 (US$ 27/RM81.00) selama
empat hari,” katanya.
Para pegawai mengatakan kereta api tersebut mempunyai
kapasiti seramai 170,000 penumpang dalam fasa pertama dan dua juta apabila fasa
ketiga dan terakhir selesai. Arab Saudi telah memperuntukkan hampir SR6.7
bilion (US$ 1.8 bilion /RM5.4 billion) untuk metro tersebut, perkhidmatan
secara berterusan yang bermula bulan depan untuk pertama kalinya dalam sejarah
Mekah. Para pegawai berharap projek untuk sebahagian besar menyumbang
mengurangkan kesesakan jalan disebabkan oleh kereta berhampiran Makkah.
Projek ini merupakan sebahagian daripada program mahal
oleh Arab Saudi untuk mengatasi kesesakan lalu lintas teruk di dalam dan
sekitar bandar dan memudahkan akses kepada semua tempat-tempat suci di Mekah. Lebih
dari dua juta umat Islam ke Mekah setiap tahun untuk menunaikan ibadah haji. Projek
kereta api, bermula tiga tahun lalu yang mana China Railway Construction Corp,
sebahagian daripada konsortium Saudi-Perancis-China yang memenangi kontrak,
telah melaksanakan projek ini, yang melibatkan hampir 5,000 pekerja. Sistem
Keretapi ini adalah kedua di negara Teluk.
Laman web Arab News melaporkan Gabenor Mekah, Putera Mishaal yang memantau
perkembangan projek tersebut di Rusaifa berkata, usaha berterusan kerajaan
dilakukan bagi memudahkan jemaah dari seluruh dunia menunaikan ibadah umrah dan
haji. Perkhidmatan kereta api yang mempunyai landasan sepanjang 450 kilometer
itu apabila siap kelak akan melalui tiga kawasan utama iaitu Jeddah, Lapangan
Terbang Antarabangsa Raja Abdulaziz dan bandar ekonomi, Rabigh. Projek tersebut
memiliki lima buah stesen dengan stesen utamanya terletak di Mekah yang turut
dilengkapi dengan sebuah masjid yang boleh menampung 600 jemaah, kawasan
pendaratan helikopter dan lebih 500 tempat letak kereta. Sistem pengangkutan berkenaan
dijangka mampu membawa lebih 20 juta penumpang termasuk jemaah umrah dan haji
setiap tahun.
Projek mega HHSR
bernilai kira-kira 30.8 bilion riyal (RM28.6 bilion) itu menghubungkan dua kota
suci utama umat Islam, Makkah dan Madinah menerusi terminal induk di Jeddah
dengan jarak panjang 450 kilometer serta meliputi empat buah stesen
persinggahan. Pemerintah Arab Saudi menandatangani perjanjian tiga tahun lalu
dengan Oger yang disertai empat firma terbesar Sepanyol iaitu pengendali
operasi kereta api kebangsaan, Adif, pengeluar tren Talgo, syarikat teknologi
rel Indra dan firma pembinaan landasan OHL.
Menerusi perjanjian
itu, Sepanyol akan membekalkan 35 set kereta api laju dan kontrak
penyelenggaraan selama 12 tahun manakala syarikat tempatan Al-Rajhi Alliance
yang memenangi bida pada 2009 bakal menyiapkan jambatan dan kerja-kerja
berkaitan.
Mula dibina sejak
2009 lalu, projek tren moden berkuasa elektrik dengan landasan berkembar itu
apabila beroperasi kelak mampu membawa sehingga 150,000 penumpang setiap hari
serta mampu memecut had kelajuan maksimum 300 kilometer sejam. Sepanyol
pengeluar terbaik sistem tren laju di dunia bahkan teknologi kereta api negara
itu lebih canggih berbanding jirannya, Perancis, turut terlibat dalam projek
rel ringan Metro Riyadh bernilai 84.4 bilion riyal (RM78.3 bilion) di ibu kota
Arab Saudi itu. Kereta api berkelajuan tinggi Haramain akan menggantikan
khidmat kebanyakan operasi bas ekspres yang membawa para jemaah haji dan umrah
antara kota suci Makkah dan Madinah, menjelang Disember 2016.
Setiap kereta api akan
mempunyai 15 gerabak termasuk tiga gerabak kelas pertama. Tren buatan Sepanyol
itu mampu menghubungkan dua bandar raya tersebut dalam masa 90 minit merentasi
landasan sejauh 450 kilometer. Kerja-kerja pembinaan akhir bagi operasi
perkhidmatan kereta api laju Haramain itu pun sudah selesai dijalankan di
stesen-stesen utama termasuk di Madinah dan Bandar Ekonomi Raja Abdullah di
Rabigh dekat Makkah. Manakala kerja-kerja di stesen-stesen kereta api di tanah
suci Makkah dan Jeddah pula hampir selesai, menurut pegawai tersebut. Tren
Haramain itu mampu bergerak pada kelajuan maksimum mencecah 360 kilometer
sejam.
Syarikat Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) kini
giat melakukan latihan simulasi 24 jam bagi memastikan kelancaran operasi
kereta api Makkah Metro, yang dijangka digunakan lebih dua juta jemaah haji. Sebanyak
423 petugas Malaysia daripada Prasarana, Express Rail Link (ERL) dan Kereta api
Tanah Melayu akan memimpin lebih 7,000 pekerja tempatan bagi melaksanakan
operasi tren, yang menghubungkan Mina, Muzdalifah dan Arafah, yang merupakan
lokasi-lokasi rukun dan wajib dalam menyempurnakan ibadat haji.
Prasarana Malaysia Bhd
(Prasarana) akan mengendalikan operasi perkhidmatan kereta api Metro Line
menghubungkan Arafah, Muzdalifah dan Mina mulai musim haji 2015, kata Perdana
Menteri, Datuk Seri Najib Razak.
Beliau
berkata syarikat Malaysia itu menggunakan tenaga kerja lebih 7,000 pekerja dengan
300 daripadanya adalah rakyat Malaysia. Prasarana dilantik sebagai pengendali
untuk Jeddah-Metro Jeddah dan berharap pada masa akan datang dapat
mengendalikan perkhidmatan Monorel. Prasarana juga sedang meneliti peluang
dalam penyediaan infrastruktur di Qatar sebagai persediaan negara itu
mengendalikan pertandingan bola sepak Piala Dunia pada 2018.
Sebelum ini,
Prasarana memenangi bida sebagai 'pengendali bayangan' bagi Fasa Pertama Metro
Program Pengangkutan Awam Mekah (Mekah Metro).Sebelum ini, Pengarah Urusan
Kumpulan Prasarana Datuk Seri Shahril Mokhtar berkata sebagai pengendali
bayangan, Prasarana akan menyediakan perkhidmatan rundingan dalam bidang
pengendalian dan penyelenggaraan kepada Syarikat Transit Rel Massa Makkah
semasa pembinaan Fasa Pertama Mekah Metro. Pembinaan itu meliputi 2 jajaran
dengan 22 stesen di sepanjang 45.1km termasuk 24.9km rangkaian rel bawah tanah.
Alhamdulillah
ReplyDelete